Bestuurders, volksvertegenwoordigers of overheidsmedewerkers gaan de straat op om te praten met inwoners over de bijvoorbeeld hoe zij betrokken willen worden bij de RES.
- Doel
- Algemene stemming en sentiment peilen
- Doelgroep
- De stille middengroep die moeilijker te bereiken is.
- Aantal deelnemers
- Onbeperkt. Een voordeel is dat er veel mensen kunnen worden bereikt in een dag
- Mate van interactie
- Medum
- Trede participatieladder
- Raadplegen
Bestuurders, volksvertegenwoordigers of overheidsmedewerkers gaan de straat op om te praten met inwoners over de bijvoorbeeld hoe zij betrokken willen worden bij de RES. In korte gesprekken vragen ze uit hoe deze mensen hierover denken. Het voordeel is dat zij op deze manier een indruk krijgen van het sentiment. Met name van de mensen die niet zo betrokken zijn dat ze naar een inloopavond zouden komen.
Ook zijn straatgesprekken vrij eenvoudig te organiseren. Het voornaamste is het maken van tijd. Het nadeel is dat het altijd een steekproef betreft en er geen systematische vragenlijst wordt afgewerkt (al is dit, in theorie, wel mogelijk). Dat maakt dat de uitslag van de gesprekken niet zomaar als representatief kan worden beschouwd.
Tips bij inzetten werkvorm
-
Denk na of je alleen het sentiment wil peilen, of specifieke vragen aan elke inwoner wil stellen. Een kleine vragenlijst aanhouden kan prima, maar maak deze niet te lang. De kans is groot dat mensen dan afhaken.
-
Denk van tevoren na over de mogelijke vragen die je terugkrijgt vanuit de mensen die je aanspreekt. Wat ga je doen met hun input bijvoorbeeld? Kunnen ze nog op een formele manier meepraten? Geef dat dan ook gelijk aan.
- Bedenk van tevoren een korte pitch waarin je in Jip-en-Janneketaal uitlegt waarom je daar staat, waarom de mening van de inwoner belangrijk is en wat je wilt weten.
VOORBEELD
De gemeente Woerden koos onder andere voor straatgesprekken om inwoners te betrekken bij een afwegingskader voor het opwekken van duurzame energie. Voorbijgangers kregen verschillende onderwerpen op kaarten te zien en konden daarop reageren. Naast straatgesprekken zette de gemeente ook een enquête uit en organiseerde inloopavonden.
Stappenplan
1. Stel een aantal eenvoudige vragen op
Straatgesprekken zijn een manier om in korte tijd veel mensen te spreken en kort hun mening of interesse te peilen. Deze gesprekken lenen zich dus minder voor diepgaande vragen waar je lang over na moet denken. Stel een aantal eenvoudige vragen op, waar mensen kort op kunnen reflecteren. Het maakt in principe niet uit in welke fase van het proces je zit, zolang je de vraag maar behapbaar kunt maken.
2. Kies een locatie
Wie is je doelgroep? En waar ga je die mensen bereiken? Als je contact met het ‘stille midden’ ambieert, kies dan bijvoorbeeld voor de wekelijkse markt, ga naar de sportvereniging of ’s avonds naar het winkelcentrum.
3. Ga op pad en herhaal
Het moment waarop je op pad gaat, heeft, net als de locatie, invloed op wie je spreekt. In het weekend spreek je wellicht andere mensen dan op een doordeweekse middag. Kies daarom idealiter verschillende momenten om de straatgesprekken te voeren.